De där snödropparna

Ni är säkert många som har lagt märke till alla blommor som kommit upp den senaste veckan. Vädret har verkligen varit soligt och härligt, stundtals till och med varmt, här i Göteborg. ;) Tog en mysig lunchpromenad med Emil i Botaniska Trädgården i veckan där massor med vårlökar tittat fram. Bland annat snödroppar i mängder. Tog också tillfället i akt att plugga matte utomhus på en parkbänk vilket inte var jättelyckat. Hade lite svårt att koncentrera mig med alla ljud runt omkring och vinden var ganska kall. Men sol fick jag! :)

Idag har det dock varit regn och rusk ute. Usch, hoppas solen kommer tillbaka snart. Nu är det dags för mig att hoppa i säng för imorgon bär det av till Nääs slott på guidad rundtur. Ska bli skoj!
Fotoalbum, Fotografi / Natur & Grönska | snödroppar, vår | | 2 kommentarer |

Uppsala och SLU

Öser på med lite bilder från resan till Uppsala och SLU i Ultuna. Det var en väldigt lång dag från tidig morgon till sen kväll. När tåget rullade in på stationen i Göteborg hade klockan slagit 23.30 och vi (jag och mamma) var helt slut. ;) Men det var väldigt kul att få se campusområdet och höra lite mer om utbildningen jag är intresserad av.

Här inne pluggar alla veterinärer och djursjukskötare samt studenter till ett antal andra djurrelaterade utbildningar. I anslutning till byggnaden finns Ultuna djursjukhus samt flera djurstallar med kor, getter, hästar och grisar.

Häftig arkitektur på insidan med en öppen mötesplats på bottenplan.

Först fick vi en rundvandring. Hela campusområdet bestod av många olika sorters byggnader, alltifrån gamla ombyggda 1800tals-lador till nybyggda energisnåla miljöhus. Varje utbildningsområde hade sin egen byggnad.

Det är inte alla som har en idrottshall i en gammal lada. ;)

I väntan på introduktion om de olika utbildningarna. :)

Ultuna låg ca fem kilometer från Uppsala centrum. Vi tog bussen dit den här gången men jag har fått höra att Uppsala är en väldigt cykelvänlig stad. ;)

Väl tillbaka i centrum passade vi på att kika på Uppsala domkyrka som låg i den lite äldre delen av stan. Väldigt mysigt. :)

Vid 17.30 påbörjade vi resan tillbaka. Först till Stockholm där vi mötte upp min kompis Frida för en fika och sedan mot Göteborg med en härlig halvtimmes försening (men vad hade man förväntat sig av tågen?). Jag är fortfarande trött nu ett par dagar senare men tycker ändå att besöket var värd resan. ;)
Fotoalbum, Fotografi / Resor | SLU, Uppsala | | Kommentera |

På väg någonstans

Ibland lyckas man fånga den där bilden som gör att man faktiskt känner sig snygg. Tog denna när jag var på väg in till stan igår i solnedgångsljuset. Ljuset blev grymt och en liten vindpust fick håret att flyga upp sådär snyggt. ;) Ville skicka en bild till Emil för att visa hur "tuff" jag var i den keps han tycker att jag ska ha på mig och som han därför lånat ut till mig.

Jag och Emil har startat en liten process att byta ut gamla klädesplagg mot nya och jag vill försöka komma lite längre bort från det där söta flickiga som jag ofta har på mig. Än så länge har tre nya plagg flyttat in i garderoben som matchar med vad jag hoppas så småningom ska bli min nya stil. :)

Imorgon händer det spännande grejer förresten! Det blir till att gå upp tidigt på morgonen för jag och mamma ska ta tåget till Uppsala och gå på öppet hus på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, i Ultuna. Ska bli spännande att kika på området där jag, om jag kommer in, kommer att spendera tre år när jag läser till djursjukskötare! För det är just djursjukskötare som jag har siktet inställt på! :) Tänkte faktiskt ta med kameran så förhoppningsvis kan jag visa lite bilder senare i veckan. :) Ha det bra till dess!

Måste också tillägga att jag tycker det är superskoj att ni kommenterar mina inlägg. :) Tack så mycket!